Sunday, February 19, 2012

CINTA YAHOO!Ep.5

Di Malaysia.

Sebulan selepas hubungannya dengan Shauqi putus,Aleeya merasakan hidupnya kosong dan sepi.Namun,nasihat dari kakak angkatnya sedikit sebanyak memberikannya  kekuatan  untuk terus tabah dan menerima takdir Ilahi dengan hati yang terbuka.Pasti ada hikmah disebalik apa yang telah berlaku.

Aleeya_Sofea: Assalamualaikum ya ukhti..sibuk ke?
Nurin_Tasnim: Waalaikumussalam,adikku..akak tak sibuk pun.Saja online ni.Nape dik?ada pape nak share ngan akak ke?
Aleeya_Sofea: Erm..kak,Sofea dan Shauqi dah berpisah..
Nurin_Tasnim: Eh,camne blh jadi camtu?Cite la kat akak..
Aleeya kemudiannya menceritakan segala yang telah terjadi antara dia dan Shauqi.

Nurin_Tasnim: Adik yang akak syg kerana Allah..jangan terlalu sedih,anggaplah ini ujian dari Allah.Untuk tarbiyah dirimu agar sabar dan ikhlas ketika diuji.Akak paham perasaan Sofea,memang sedih dan sukar untuk terima hakikat apabila orang yang selalu dengan kita dah tak lagi bersama.Dik,jika  memang ada jodoh,walau si dia jauh beribu batu,tetap akan bersatu.Tetapi jika memang tiada jodoh,walau  ada didepan mata sekalipun tetap tidak akan dapat dimiliki tanpa izinNya.

Aleeya_Sofea: Tapi kak..Sofea sayangkan dia..

Nurin_Tasnim:  Cuba  Sofea renung balik kalam Allah,: Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal dia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.. Surah Al-Baqarah ,ayat 216..Akak pegang pada prinsip,bila akak ada perasaan istimewa kat seseorg,akak tanamkan dalam hati,jika dia adalah jodoh akak,Allah akan permudahkan..

Aleeya_Sofea:  Jujur  Sofea katakan yang dialah calon imam yang Sofea dambakan.Saat dia hadir dalam hidup Sofea,hati Sofea goyah. Lantaran sewaktu Sofea dilanda musibah,dihurung susah,dirempuh walah,. dia hadir memberi kekuatan yang tersembunyi.Sesungguhnya,dia tak punya apa-apa kekuatan melainkan kekuatan itu juga adalah kekuasaanNya.

Nurin_Tasnim: Kalau Sofea berhajatkan begitu,mohonlah kepada Allah.Sesungguhnya Dia lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya.Jangan putus  asa untuk  berdoa moga dipertemukan jodoh Sofea dengan dia..Tapi kalau dia bukan untuk Sofea,mintak Allah jauhkan perasaan Sofea pada dia,digantikan dengan seseorang yang lebih tepat buatmu.Dik, Seseorαng yg αdα dαlαm hidup kitα hαnyα milik Allαh..kitα cumα pinjαm. tαpi segαlαnyα Allαh yg punyα. Jαdi bilα semuα ini Allαh yg punyα, mαkα diα berhαk buαt segαlα sesuαtu .Ðiα berhαk beri cintα & kαsih syg. Diα juga berhαk tαrik bαlik semuα itu.Selαlu jugα ingαt bαhαwα αpα yg kitα rαsα terbαik itu belum pαsti menjαnjikαn yg terbαik untuk kitα. Ðαn αpα yg dirαsα αib & menyαkitkαn itu tidαk semestinyα pαhit di hujungnyα. Selαlu ingαt bαhαwα αpα yg Allαh buαt untuk kitα, αdαlαh yg terbαik untuk kitα. Ðαri situ kitα αkαn mulα belαjαr erti redhα. kitα tidαk mαmpu mengαwαl αrαh tiupαn αngin, kitα hαnyα mαmpu mengαwαl kemudi pelαyαrαn kitα. 

Aleeya_Sofea: Insya Allah kak..Syukran ‘ala kulli hal..Jasa baik akak hanya Allah yang mampu balasnya.

Nurin_Tasnim: La syukran ala wajib adikku..okeyla,akak ada keje skit ni..nnt kita chat lagi.Jaga diri,jaga iman,jaga ukhwah.jangan sedih sangat..Assalamualaikum.
Aleeya_Sofea: Enti aidhon..Waalaikumussalam..

Mata Aleeya Sofea basah dalam kepiluan dan keinsafan..
"Sedangkan sehelai daun yang keguguran pun Allah tahu, inikan pula setakat perihal jodohku? Pastilah Allah lebih tahu calon yang terbaik untuk dipertemukan denganku pada saat yang terbaik..." rintihnya.

Belum sampai lagi jodohnya,kerana belum masanya,Allah tahu dia belum bersedia.Sofea juga tahu,masih banyak amanah yang Allah letakkan di bahunya untuk disempurnakan.Allah Lebih Mengetahui bila masa yang paling sesuai untuk memberikan cinta seorang zauj bersaksikan cinta kepadaNya kelak.Allah tahu.Cuma masanya sahaja belum tiba..

                              


No comments:

Post a Comment