Saturday, December 17, 2011

Entry terakhir..

Hmm..sedih sebenarnya nak tulis memandangkan mungkin ini adalah entry terakhir aku bagi tahun ni..Bukan aku tak nak tulis dah tp..due a few reasons,i have to do it.. :-( mana tak sedih sbb kat sini la aku luahkan ape yang aku rasa,pendapat,kongsi cerita dengan follower,reader mahupun hater aku..Memang berat ati  nak buat keputusan ni..Aku nak pergi ke "suatu" tempat buat seketika,so korang tak boleh ikut..huhu..Apepun,aku harap aku dapat menulis lagi..Korang jaga diri baik2..dan senyum selalu..ok la,aku tinggalkan entri ni dengan kata2 yang aku suka sangat baca bila aku sedih..ilal liqa'

saat kita menempuhi onak duri dunia
derita sekali sekala mencuit hati
hati remuk menangis tak berhenti
kesedihan terus bersemadi dalam hati
ketika itu sabar pun sudah tak dikenali lagi
dalam terharu..air mata tumpah jua
WAHAI HAMBA ILAHI..
begitulah kehidupan di dunia
kita tidak akan sesekali dapat menjangka
apa yang Allah aturkan untuk kita
adakalanya kita tersangat gembira
adakalanya kita tersangat kecewa
NAMUN...
jangan risau manusia..
Allah itu Tuhan kita
Tuhan Yang Maha Luas Kasih Sayang-Nya
PERCAYALAH..
Allah tidak akan menduga hamba-Nya
kecuali untuk melihat hamba-Nya
tersenyum di sana
tertawa di sana
berbahagia di sana
InsyaAllah..di syurga
yang mengalir di bawahnya
sungai-sungai yang mendamaikan jiwa..oh indahnya!
di dalam hati manusia itu ada kekusutan dan tidak akan terurai
KECUALI
menerima kehendak Allah..
WAHAI HAMBA ALLAH..
jangan bersedih kerana anda telah melalui kesedihan itu kelmarin
dan ia sama sekali tidak memberi manfaat pun pada keesokan harinya
kesedihan demi kesedihan..
bakal membuatkan anda semakin terperuk dalam keputusasaan
dan dunia  yang luas dirasakan sempit dan tidak lagi berguna
PADAHAL..
dunia inilah kesempatan untuk kita dekatkan diri kepada Allah
untuk kita raih syurga-Nya
yang tersangat indah dan bebas dari kesedihan
GARA-GARA KESEDIHAN
air yang manis terasa pahit
makanan yang lazat terasa hambar
bunga mawar yang mekar mewangi kembali layu
INGATLAH..
tangisan terindah itu
apabila butir-butir air mata
mengalir hangat di pipi
lantaran begitu kerdil di sisi Tuhan
dan begitu berdosanya kita di sisi Allah
WAHAI HAMBA ALLAH..
lihatlah disekeliling kamu dan teguhkan pendirian
sepanjang hidup dan usiamu
jangan mudah berputus asa
senyuman yang kau berikan
dan air mata yang kau titiskan
simpan...jadikan tauladan
segala yang kau pandang dan kau dengar..
simpan...buat pedoman..
JANGAN BERSEDIH..
Allah sentiasa bersamamu


Friday, December 16, 2011

Pasrah Segalanya..

video

Pernah hati ini terguris
Dengan fitnah dan tohmahan menghiris
Sehingga terasa diri ini hina
Kerana tiada siapa yang sudi membela
Kutabahkan hatiku harungi hidup
Biarpun tiada siapa yang menemani
Keseorangan aku di lautan sepi
Ditinggalkan mereka yang aku percayai

Namun ku tahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Kuserahkan segala padaMu Tuhan
Yang berkuasa jua mencipta
Kerana engkau MAha Mengetahui
Segala apa yang terbuku di hati

Ya Allah tidakku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telah kutemui
Mengakhiri segala yang telah aku mulai
Ya Allah engkau lindungilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabahku menghadapi dugaan
Agar tidakku berhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri
Bersama harapan yang tulus suci
Agar terbitlah kembali menteri pagi
Setelah malamku berkalut benci

Thursday, December 15, 2011

....

Aku hanyalah manusia biasa..Yang mempunyai segudang kelemahan, segudang kekurangan, segudang keresahan..Yang mempunyai perasaan biasa… Yang terkadang tidak terkawal, hilang kesabaran, dikuasai emosi dan nafsu amarah, kadang merasa kecewa dan sulit menerima kenyataan yang tidak seindah harapan.. Yang kadang merasa kesal, marah dan menangis...



Allah.. jangan bebankan sesuatu yang tak sanggup aku memikulnya
jangan beri aku perasaan yang tak mampu aku memahaminya
jangan gelapkan mata ku pada mimpi yang tak mugkin aku mencapainya
hanya pada MU Allah.. aku berserah..
untuk tiap doa dalam alunan malam ku


jaga aku ya Rabb.

Tuesday, December 13, 2011

CUBA TEKA..


Pada suatu hari saya bersama rakan saya telah menghadiri suatu ceramah yang telah dianjurkan oleh satu badan keagamaan.program ini telah diadakan di Gombak pada januari 2009.
Semasa sesi ceramah diadakan penceramah program ini telah mengajukan satu soalan kepada kami.beliau memegang satu gelas yang berisi air kosong memenuhi gelas itu.kemudian dia telah bertanya kepada kami berapa berat air di dalam gelas itu.saya menjawab 100gm,kawan saya jawab 150gm,kemudian 200gm,250gm,300gm dan ……….walaupun gelas itu diisi penuh tetapi ia tetap ringan

Kemudian penceramah itu meminta saya untuk memegang gelas itu selama 1minit,2minit,3minit dan……
Akhirnya saya mengalah kerana tangan saya mula lenguh-lenguh.saya tidak dapat menunai kan permintaan dia yang menyuruh saya memegang selama setengah jam.

Kemudian dia menjelaskan kepada saya cara untuk menyelesaikan masalah  itu.katanya untuk menyelesaikan masalah itu kenapa tak letak sahaja gelas itu dan apabila sudah tidak berasa lenguh-lenguh kemudian sambung kembali.saya tertanya-tanya apa motifnya???????????

Akhirnya semua terjawab.penceramah itu menjelaskan perkara yang di sebaliknya.dia membandingkan dengan kehidupan seharian kita yang sering dilanda masalah.walau berat atau ringan masalah kita kenapa tidak mengambil masa untuk melupakan masalah itu seketika?dengan ada nya masa yang terluang itu boleh digunakan untuk kita berfikir bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah itu.kita juga boleh mencari teman untuk kongsi masalah kita itu.cari lah seberapa ramai orangnya.dan apabila kita jumpa penyelesaian masalah itu bolehlah kita bertindak dan akhirnya kita akan dapat mengecapi perasaan ‘manisnya madu’





Kisah ni kawan aku yang bagik..sangat menarik kan..Thanks my fren.

pssttt..arini rasa penat sgt,xde semangat..aku perlukan sesorang untuk berkongsi rasa ,mendengar aku mengeluh,menadah telinga dengar aku membebel,memujuk bila aku menangis..siapa ye??

Sunday, December 11, 2011

Apa jua dugaan..teruskan melangkah..

Dalam musim nak dekat2 final exam ni,aku yakin ramai yang menghadapi sedikit tekanan terutamanya dalam bab menyiapkan assigment..termasuklah aku..Tugasan yang semakin dekat due date menuntut seribu pengorbanan yang adakalanya buat kita rasa cam nak ignore je,rasa maleh,buat ala kadar je tugasan tu..klu skit takpela kan,tapi klu banyak??hmm..be patient..

Tadi kawan aku cerita pasal sorang dak junior,ditimpa pelbagai dugaan sejak masuk sini.Bagi aku,dia seorang yang kuat dari segi spiritual walaupun badan dia nampak lemah.Kekuatan semangat untuk terus menimba ilmu adalah kejayaan sebenar bagi seseorang.Kadangkala kita monolog sendirian.."apa sebenarnya Tuhan nak tunjuk kat aku..".."boleh tak aku lalui semua ni..."nape aku diuji macam ni.."..macam2 lagi la..Jangan mengeluh..

Kadangkala Allah turunkan hujan,kita tercari2 mana matahari..rupanya Allah nak hadiahkan pelangi kat kita..ayat yang selalu kita baca dan dengar kan..

Masa usrah tadi,aku ajukan soalan kat kumpulan usrah aku pasal ujian ni.Alhamdulillah,jawapan positif yang aku terima.Bila kita sedih,tertekan dengan ujian yang melanda..ingatlah yang ada lagi orang yang lebih teruk ujian yang Allah kat dia berbanding ujian yang Allah bagi kat kita.Bila dilanda ujian..bersyukurlah kerana dipilih oleh Allah,kerana orang sebegini hatinya mudah dekat denganNya.Tika ujian melanda,apa jua rasa,usah pejamkan mata terlalu lama tapi bangkitlah untuk mengharungi hari2 yang mendatang dan teruskan melangkah sehingga kita kembali kepada Sang Pencipta..

Wednesday, December 7, 2011

register course just like a battle..

masa nak add/drop subjek untuk semester depan student biasanya..

-bangun awal2 pagi dan mengadap laptop
-ada yang tak pi kelas semata2 nak register subjek
-blok yang pg2nya sunyi bertukar riuh.."ko dah dapat add blom?"-soalan femes
-mesej,fesbuk lebih aktif daripada biasa
-ada yang bawak laptop ke sana ke mari utk cari wifi yang x semput..
-those who get the subject will win,if not...you have to wait for next semester..

Monday, December 5, 2011

semalam,hari ini..dan esok

update skit sebelum tdo..ehm..
semalam..aku rasa agak stress bila aku n kawan aku arrange jadual untuk sem depan..agak padat ditambah pulak dengan subjek yang tough.Aku tertanya2..boleh tak aku nak hadapi ni?Then ada seseorang habaq kat aku.
"izah..Dalam kitab La Tahzan kan,ada tajuk hari ini milik kita,dia bgtau yang esok belum tentu terjadi,napa nak sedih atau stress dengan benda yang tak jadi lagi??Apa yang kita kena buat adalah,gunakan hari ini sebaik mungkin agar esok kita tak hadapi masalah.." panjang lebar dia bgtau kat aku..trima kasih.. :-) Bait2 kata tu betul2 membuatkan aku berfikir dan memahami apa yaang aku lalui.

harini..aku telah laluinya dengan rasa tenang,tiada masalah yang besar..Alhamdulillah..

dan esok..aku berharap dapat melaluinya dengan tabah sekali,dengan penuh syukur..InsyaAllah..

 "jika Allah hendak memberikan kebahagiaan kepada seseorang,Dia tak boleh dihalang oleh mana2 tangan sekalipun..dan jika Allah  menghalang kebahagiaan seseorang,Dia tidak boleh dihulur oleh mana2 tangan sekalipun.."

Sebenarnya,hanya kita yang mampu motivasikan diri kita sendiri untuk hadapi satu2 perkara.Orang lain adalah sebagai penyokong dan pendorong tapi yang menggerakkannya adalah diri kita sendiri.Hati kita perlu ditarbiah terlebih dahulu dan kita perlu sedar yang semua yang kita ada.kita lalui adalah "pinjaman"dari Allah.
Apa jua rasa..jangan pejamkan mata terlalu lama tapi hadapilah harini dan esok  dengan rasa kesyukuran..dan semalam..biarkan ia berlalu,menyimpan segala kenangan serta pengajaran buat kita..

La tahzan izah..

Saturday, December 3, 2011

Kelebihan seorang wanita..

Salam semua..cmna kehidupan hujung minggu anda?hope semuanya baik2 je la..InsyaAllah..k la,kali ni aku nak share skitla pasal kelebihan seorang wanita..jom baca :-)


Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali, Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh, Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat, 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil, Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah didalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.


Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada sianghari. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. Jika wanita memberi susu dadanya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

Friday, December 2, 2011

Ketika Hati Diuji..


Begitu banyak cerita hatiku
Ada suka ada duka
Kadangkala dipendamkan sahaja
Kerana bimbang disalah duga 
Adakalanya aku hanya mampu berdiam
Menghadapinya sendirian bersama tangisan
Hanya mampu berdoa kepada-Nya

Tiada apa yang dipinta kepada-Nya
Hanya keredhaanNya sentiasa bersama
Berserta ketabahan tika ujian melanda
Supaya hati tidak jauh dari Sang Pencipta

Wahai Tuhan pemilik seluruh alam
Pemilik hatiku yang kudus ini juga
Jangan kau jadikan hatiku ini kegelapan
Tanpa cahaya kasih sayang-Mu
Jangan Kau jadikan hati ini lalai
 dari mengingati-Mu juga
Pimpinlah daku dengan hidayah-Mu



Wednesday, November 30, 2011

Sunday, November 27, 2011

Bila Jatuh Cinta..Adakah Dia Jodohku?


Begitu indah cinta, membawa perasaan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Akan tetapi diluah melalui boneka jasad serta lirikan mata, lidah kelu diam seketika, jantung berdegup pantas tidak mencemaskan tetapi indah.
Remaja pada awalan usia mereka merasakan diri mereka ingin dicintai dan ingin mencintai. Akhirnya mencari cinta. Cinta pada usia muda yang sering digelar cinta monyet.
Tidak kurang pula ketika mereka melangkah ke menara gading. Mitos memaksa mereka mencari pasangan sebelum mendaki anak tangga pentas konvokesyen, kononnya, menara gading tempat mencari pasangan hidup yang akan hidup bersama mereka selepas graduasi.
Akan tetapi, alangkah sedihnya cinta yang berputik dan berbunga-bunga akhirnya tewas, melebur membentuk luka yang pedih dan sakit. Sesak nafasnya!
Jika kamu merasakan dia jodohmu, adakah dia mengajak kamu kepada kebaikan lebih banyak daripada membawa kamu kepada kemungkaran?

Oleh sebab itu, saya ingin mengajak para adik-adik untuk berfikir sejenak apakah niat kita bercinta dan di mana kita mahukan ia berakhir? Terutamanya adik-adik yang bakal bergelar graduan.

Ketika cinta kamu berputik pada si dia dan kamu sendiri mengakui di dalam hati kamu bahawa kamu ada rasa sayang pada dia, dan hati kamu punya rasa cinta padanya, renung seketika, di mana kamu ingin meletakkan cinta Allah yang jauh lebih hebat dari dia.

Jika cinta Allah lebih kamu sayang, letaklah cinta Allah sebagai batasan pergaulan kamu.
Apabila kisah cinta mula melorot dari satu episod ke satu episod yang lain. Renung kembali apa salahnya kamu pada Allah dan apa ajarannya telah kamu ikuti?

Pada ketika itu, fikirlah adakah pernikahan yang kamu cari atau hanya suka-suka? Jika suka-suka, tiada cinta yang berharga dari kamu dan untuk kamu. Jika pernikahan yang kamu cari, maka tidak usahlah buang masa lagi. Dekatilah pernikahan kerana kamu perlu mencari keredhaan Allah.

Bersama keredhaan Allah, langkah-langkah kamu menghampiri pernikahan sangat mudah jadinya. Kadang-kala di luar jangkaan kamu. Namun, jika dugaan yang datang, tabahkan hati tetapkan niat kamu untuk mencapai keimanan yang lebih baik melalui pernikahan.

Kerapkan menunaikan solat sunat tahajjud dan istiqarah. Mohonlah ditunjukan jalan dan memastikan dialah jodoh kamu. Jika tidak diilhamkan bahawa dia adalah jodoh kamu, terima qada Allah, teruskan kehidupan dan persahabatan, serta carilah pasangan yang bakal menjawab istiqarah sebagai jodoh kamu.
Jauhi dari hati yang makin berbunga dan berputik cinta walhal kita sebenarnya jauh dari jodoh. Itu hanya melukakan hati yang sangat lembut ini.

Cinta sesama manusia tentu tidak setanding dengan cinta dari Allah S.W.T, tetapi, kerana cintakan Allah, kita mencintai manusia juga.
Cinta berputik biar bertapis. Agar diberkati dan diredhai Allah S.W.T.
 copy n paste from HERE

Saturday, November 26, 2011

SALAM MAAL HIJRAH..

Alhamdulillah..masuknya waktu solat fardhu maghrib sebentar td telah menandakan peralihan masa di mana kita telah melangkah ke 1 Muharram 1433 H..

Thanks Google
pssst: Semoga tahun ini lebih baik dari tahun lepas dan memberi manfaat kepada kita untuk berusaha dengan lebih gigih..InsyaAllah.

Friday, November 25, 2011

Lirik lagu...

Jodoh & Takdir

Selalu aku berdoa kepada Yang Maha Esa
Moga dikurnia seorang ratu di jiwa
Tempat untuk kuluahkan segala rasa
Perasaan yg tersimpan seribu satu makna

Di kala aku keseorangan
dia penghibur dan jua peneman
hati yg sayu tidak kesepian
duka dan lara tiada keresahan

Ya Allah tidak ku pinta yg menawan
tidak kuharap yg hartawan
bukan jua kerna kedudukan
cuma kudamba insan yang sepadan

Kasihnya sejati bukannya kerna paksaan
biarpun derita yg menjadi rintangan
ketulusannya yg tiada bandingan
tercipta ayu indahnya peribadi insan




Thanks to BRADER HALIM for this nice lyric.. :-)

Thursday, November 24, 2011

Kala ini..

Malam semakin melewati..
Namun entah mengapa aku hatiku terasa sepi sekali..
Sepi..terus menemani..
Oh sepi,mengapa kau disini?
Aku perlukan teman untuk berkongsi luahan hati,
Namun dia tiada di sisi..
Hanya memori yang setia disanubari.
Aku hilang arah,cuba mencari definisi..
Ya Allah..
Tabahkan hatiku ini.
Menghadapi cubaan duniawi ini..
Aga dapat aku memahami kurniaanMu yang seinfiniti..
Moga Kau sentiasa mentarbiah hati ini yang kerapuhan fleksibiliti..





Tuesday, November 22, 2011

Congrats Harimau Muda..

Alhamdulillah...Menang jugak akhirnya!!Tahniah izzah sebab menang tadi..eh??Bukan la...Tahniah kat team bola sepak Malaysia la yang bermatian2 main bola tadik.Walaupun aku tengok pas 90 minit,kira berbaloi la jugak kan sebab menang.Aku ada midterm exam masa game tu start.Agak terkilan  sebab sebagai penyokong tegar bola sepak, masuk ni 2 kali aku miss tengok diorang main..hehehe..tp takpe,exam lagik penting. :-)

pssttt...esok tak cuti ka??

Friday, November 18, 2011

variasi kehidupan..yang indah itu adalah..

Cinta itu indah..jika cinta itu kerana ALLAH..kerana cinta itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada sesiapa sahaja yang kamu cintai..

Rindu itu indah…jika rindu itu kerana ALLAH…kerana rindu itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada sesiapa sahaja yang kamu rindui…

Kegembiraan itu indah..jika gembira itu kerana ALLAH…kerana gembira itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa  sahaja yang membuat kamu gembira…

Sedih  itu indah..jika sedih  itu kerana ALLAH..kerana sedih itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa  sahaja yang membuat kamu sedih…

Bosan itu indah..jika bosan itu kerana ALLAH..kerana bosan itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa  sahaja yang kamu bosankan…

Kesibukan itu indah..jika sibuk itu kerana ALLAH..kerana kesibukan  itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa  sahaja yang kamu sibukkan…

Sakit itu indah..jika sakit itu kerana ALLAH..kerana kesakitan  itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa  sahaja yang menyakitkan kamu…

Benci itu indah..jika benci itu kerana ALLAH..kerana kebencian  itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa  sahaja yang membuat kamu benci…

Kesusahan dan derita itu indah..jika ia kerana ALLAH..kerana derita dan kesusahan itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa sahaja yang membuat kamu susah dan derita..

Maka, niatlah segala perasaan kita hanya untuk ALLAH..HANYA UNTUK MENDAPATKAN KEREDHAAN ALLAH...

JUJURLAH kepada ALLAH..atas segala yang menimpa kamu...atas segala yang diperbuatkan oleh kamu..
dan KEMBALIKANLAH SEGALA PERASAAN itu kepada ALLAH kembali..kerana ALLAH  jua lah yang memberi segala perasaan itu..

Jika ia MEMBERI KEBAIKAN dan menghapuskan dosa-dosa untuk kamu, menyempunakan diri kamu di kemudian hari, maka REDHALAH dengan perasaan itu..mohonlah, berdoalah agar ALLAH perbaiki diri kamu...dan BERUSAHA lah untuk MUHASABAH diri..cari di mana KELALAIAN kamu selama ini...dan BERUSAHALAH memperbaiki diri...

Jika perasaan itu MENAMBAHKAN DOSA-DOSA kamu, maka MOHONLAH DIHILANGKAN  ..hanya kerana takut akan MURKA, AZAB ALLAH di 'sana' nanti..

SERAHLAH DIRI  kepada ALLAH..dalam APA sahaja yang berlaku kepada kamu..InsyaALLAH, ALLAH akan mengembalikan kembali perasaan-perasaan kamu itu mengikut apa yang TERBAIK untuk kamu…

Percayalah, ALLAH TIDAK PERNAH menyiksa kamu, kerana bukan itu tujuan kamu diciptakan..
ALLAH sentiasa merindui dan mencintai kamu, hamba-hambaNYA ,lebih dari segala manusia yang ada di muka bumi ini...

ALLAH memberi perasaan-perasaan itu untuk memberi 'isyarat' CINTA dan KASIH SAYANG NYA untuk kamu KEMBALI kepada NYA...kembali tenang HANYA jika BERSAMANYA...

JIka masih belum ketemui 'keindahan' itu, sekurang-kurangnya kamu mendapat REDHA ALLAH..kerana kamu MENGINGATI DIA dan BERNIAT HANYA KERANA  DIA di setiap apa sahaja yang menimpa kamu...

Apakah yang lebih bernilai dari  REDHA ALLAH? dari RAHMAT ALLAH? dari  KETENANGAN daripada ALLAH? dari perasaan KEINDAHAN hanya dengan 'BERSAMA' ALLAH? 

InsyaALLAH, kamu, kita semua  akan ketemu ‘keindahan’ itu…jika kerana ALLAH...percayalah… 

Congratulation.. :-)

Alhamdulillah..after waiting quite long time,the result of UPSR's student was finally announced.I'm very glad to say that..CONGRATULATION!!!!  to my lovey dovey sister,Afifah Aqilah for her achievement.I'm proud of you dear :-) She really deserve for what she had done and i really hope that she can continue struggling for her next achievement.Don't ever give up  until you try your best.I'm still remember one of our motto in Saujana,NEVER SURRENDER BEFORE DIE!!huhu..By the way,best of luck in everything you do and always pray to Allah..:-) Jangan lupa ucap Terima Kasih kat ibu dan ayah ye.Mereka dah banyak berkorban untuk kejayaanmu.

adik yang sentiasa dirindui..Afifah Aqilah..

Monday, November 14, 2011

Takde mood..
Takde semangat..
Hujan lebat...
Mau tidoq..
Tak dapat ukir senyuman manis cam biasa..
Harap2 cepatla ok balik..InsyaAllah..

Saturday, November 12, 2011

hari ini hanya pinjaman dari Allah..(entry khas)

Salam..entry kali ini aku tujukan khas buat seseorang yang istimewa dalam hidup aku.Seseorang yang mengajar banyak benda tentang kehidupan.Tarikh arini sangat bermakna buat aku.Sabarlah duhai hati..



Sebenarnya agak sukar untuk saya menaip kerana pasti ada titisan air mata mengiringi setiap bait kata-kata yang saya ingin luahkan kepada awak.Ya Allah..berikan aku kekuatan..Perkenalan kita singkat tapi saya rasa macam dah bertahun-tahun kenal awak.Subhanallah!Cantiknya perancangan Allah buat saya dan awak.Masih terbayang tulisan awak yang menyatakan bahawa persahabatan kita disulam kerana Allah.Kini, kita akan berpisah keranaNya juga.Saya tak nak menangis tapi..entahla.Saya rasa sayu mengenangkan kisah persahabatan kita.Penuh suka duka tapi apa yang penting sekarang,hadapi ujian ini dengan rasa syukur dan sabar.Mungkin saya akan rasa agak janggal bila jarang2 dapat contact awak tapi inilah kenyataan yang perlu diterima dengan IKHLAS.Saya dah bersedia untuk itu.Pergilah berjuang sahabatku!!

Terima kasih kerana mentarbiah diri saya untuk jadi lebih tabah dan memperbaiki diri untuk gapai redha Allah.Terima kasih atas "STANZA CINTA" yang awak  tolong belikan tu.Ia benar2 menyentuh hati saya..Terlalu banyak terima kasih dan kemaafan yang saya nak pohon dari awak.Awak selalu cakap yang awak buat saya sering sedih dan menangis..tapi kita dah temui kebenaran dalam kalam  yang bermaksud:
"Bahawa Dialah yang membuat orang tertawa dan menangis"(surah An-Najm:43)
Janganlah sesekali menyalahkan diri atas apa yang telah Allah tentukan buat kita kerana Allah berbuat demikian untuk memberi balasan kepada apa yang telah kita lakukan.Maha Suci Allah yang mengaturkan sesuatu mengikut apa yang kita perlukan,bukan mengikut kehendak kita.

Redha
Jangan ditangisi apa yang bukan milikmu kerana itu memang bukan milikmu.BERSIHkan,IKHLASkan, REDHAlah  hati kita dan TAWAKAL dengan ketentuanNya.Saya mendefinisi maksud tawakal melalui novel yang awak belikan tu.Tawakal ialah apabila kita yakin bahawa segala yang ditentukan oleh Allah kepada kita akan diperolehi juga walaupun semua makhluk berusaha untuk menghalangnya.Dan kita yakin bahawa segala yang tidak ditentukan oleh Allah kepada kita pasti tidak akan kita perolehi meskipun seluruh isi alam membantu kita.Saya selalu cakap kat awak,redhalah dengan ketentuan Allah dan belajarlah untuk tersenyum walaupun terpaksa menghadapi kehilangan.Itu adalah fitrah insan.Setiap pertemuan pasti ada perpisahan.Alangkah manisnya pertemuan dan perpisahan itu kerana Allah, yang mana  menjadi impian setiap insan.

Kenangan
Saya akan terus mengingati suka duka persahabatan kita.Terpisah jauh antara dua benua tidak bermakna awak akan turut hilang dalam ingatan saya melainkan Allah menarik kembali ingatan saya.Bagi saya,awak adalah "anugerah" dari Allah buat saya ketika saya masih tercari-cari ketenangan.Masalah-masalah yang melanda adakalanya buat saya lemah dan tiap kali itulah hati saya merintih supaya Allah hadirkan seseorang untuk saya berkongsi perasaan saya.Alhamdulillah..awak hadir dicelah-celah hambaNya untuk menyuntik kembali semangat saya yang hampir-hampir tenggelam.Masih segar diingatan saya saat awak menangis kerana peristiwa yang menyentuh hati dahulu.Itulah kali pertama saya mendengar tangisan awak!!Tapi akhirnya awak ukirkan juga senyuman demi saya.Sejak itu saya sedar yang saya dah jumpa apa yang saya cari selama ini.

Ibu dan Ayah
Terima kasih kerana sudi berkongsi kasih sayang ibu dan ayah awak dengan saya.Sesungguhnya hati saya benar-benar tersentuh  apabila buat kali pertamanya memanggil ayah awak denagn panggilan "ayah".Terasa saya mendapat kembali kasih sayang arwah abah yang telah dijemput Ilahi.Rindunya saya pada senyuman ibu dan gelak tawa ayah awak.Alhamdulillah..tak terhitung syukur kepada Allah dengan kehadiran ibu dan ayah awak dalam hidup saya.Doakan semoga Allah sentiasa tautkan hati-hati kita untuk gapai redhaNya.Doakan juga Allah sudi meminjamkan lagi umur kepada emak,ibu dan ayah kita ye.Terima kasih kesekian kalinya sebab awak selalu bacakan yassin untuk insan kesayangan yang telah pergi tingglkan saya.Awak memang sahabat yang terbaik.Awak jalankan tanggungjawab awak sebagai sahabat dengan penuh keikhlasan.Itu yang saya nampak dari mata hati saya.

Cinta
Cinta itu fitrah.Setiap insan pasti mempunyai kenginan untuk disayangi dan dikasihi.Saya mengasihi awak kerana Allah.Itu yang dapat saya luahkan.Takut sekali rasanya hendak bercerita tentang cinta,bimbang tersalah definisi.Namun,saya nak ingatkan diri saya dan jugak awak supaya kejarlah dahulu cinta Ilahi,nescaya kita akan mendapat cinta dari insan yang turut cintakan Ilahi.Cinta seterusnya adalah cinta kepada Rasulullah.Alangkah takutnya jika kita tidak diakui sebagai umat Kekasih Allah itu.Nauzubillah.Dulu, terus terang cakap saya tak ambil port sangat tapi apabila suatu hari awak cakap awak merindui Kekasih Allah itu,terdetik rasa syukur dihati saya kerana dipilih Allah untuk jadi sahabat awak.Sahabat yang selalu ingatkan saya tentang Yang Maha Esa,RasulNya.Cinta ketiga adalah pada insan-insan yang begitu besar pengorbanan dalam hidup kita iaitu Ibu dan Ayah kita.Cinta yang seterusnya adalah pada makhluk-makhlukNya yang lain.Berbahagialah kita andai kesemua cinta ini kita miliki.Saya doakan awak mendapat jodoh yang baik serta berkekalan hingga ke syurgaNya.Walau siapapun jodoh yang Allah takdirkan untuk awak,terimalah seadanya.Pasti Allah telah memberikan yang terbaik buat awak.InsyaAllah.Jangan terlalu sedih dengan kisah lalu,berdoalah:"Ya Allah berilah aku pahala dari musibah ini,dan gantilah  dengan sesuatu yang lebih baik daripada musibah ini"

Ilmu
Ibu awak pernah pesan kat saya masa saya ucapkan terima kasih sebab benarkan saya bersahabat dengan awak,Ibu hanya harap kita utamakan pelajaran untuk masa depan kita,yang lain ibu serahkan pada Yang Berkuasa.Harapan mak,ibu dan ayah perlu kita tunaikan.Semoga Allah berikan kita kekuatan semangat untuk terus berjuang dalam medan ilmu ini tidak kiralah dimana kita berada.Amen..Awak sendiri pernah tulis kat dalam buku yang awak hadiahkan kat saya bahawa ilmu itu seperti makhluk,jika kita menghampiri ia akan mendekat.Jika kita terjatuh atau tersungkur,kuatkan tekad untuk memburunya semula.InsyaAllah..Doakan kita tidak putus asa kerana kalam Allah telah menyatakan:
"dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."( Surah Yusuf ayat 12)
Teruskan pendakianmu menuju ke puncak kejayaan..Best of luck!!

Senyum
 Ini tagline kita kan!!Saya harap awak sentiasa tersenyum sebab melihat senyuman awak telah memberi kebahagiaan kepada saya.Kesedihan awak,saya turut rasainya,ngantuk awak pun saya rasa sebab awak akan diam dengan tiba2 bila bercakap.Tau2 je awak dah tido.Bertuah punya sahabat!!(hanya gurauan).Walaupun kita tidak lagi melihat langit yang sama,jangan pernah berhenti untuk mengukir senyuman awak tu.InsyaAllah..saya akan dapat lihat senyuman awak di langit itu.Senyumlah walau dirimu derita tanda awak bersyukur dengan ujianNya.Allah takkan uji kita diluar kemampuan kita.Jangan lupa lagu senyum tu ye.:-)


Teruskanlah perjuangan awak sebagai pengembara ilmu di bumi barakah ini.Syukur kepada Allah S.W.T kerana sudi meminjamkan persahabatan yang sangat indah ini kepada saya.Semoga Dia sentiasa melindungi awak dimana saja awak berada, memimpin awak dengan hidayahNya dan menjaga iman awak supaya tidak mudah luntur dengan asam garam duniawi.Ukhwah Fillah Abadan Abada :-)


Ku Pohon Pada-Nya Untukmu

Sahabat, 
Ku tahu dirimu payah, 
Riak suaramu mengatakan tiada, 
Walhal hatimu resah, 
Jiwa dilanda duka. 

Aku hamba yang lemah, 
Tiada kudrat mengubah payah, 
Namun, ku pohon dan ku pinta, 
Dari Dia yang Maha Kuasa, 
Agar kau kembali ceria dan bahagia, 
Seperti burung gagah mengepak sayapnya. 

Aku pohon pada-Nya, 
Berbekal kekuatan doa, 
Dengan sepenuh hati, 
Menjadi wakil mengadap Ilahi, 
Agar sayapmu kuat seperti dahulu, 
Terbang gah di angkasa biru,
Mengukir senyum seperti selalu. 

Aku pohon pada-Nya, 
Makhluk di langit dan di bumi berdoa sama,
Hingga ia menembus Arasy, 
Doa itu berjumpa Dia,
Dan doa itu pun bersungguh meminta. 

"Wahai Tuhanku, 
Bahagiakanlah sahabatku, 
Janganlah Kau timpakan dia ujian yang tidak mampu dihadapinya.

Wahai Tuhan, 
Berilah dia kegembiraan, 
Janganlah Kau ambil nikmat darinya yang telah Kau beri, 
Hingga tidak mampu untuk dibebani.

Wahai Tuhan, 
Yang Maha Mengasihani, 
Berilah sahabatku ini kebahagiaan, 
Berilah dia kegembiraan,
Luputkanlah duka di hatinya, wahai Tuhan. 

Wahai Tuhan,
Perkenanlah doa ini.
Ya Rabbi, 
Perkenankanlah doa ini.
Kerana hanya dengan izin-Mu semata segalanya terjadi. 
Amin, Amin, Amin. "