Monday, December 5, 2011

semalam,hari ini..dan esok

update skit sebelum tdo..ehm..
semalam..aku rasa agak stress bila aku n kawan aku arrange jadual untuk sem depan..agak padat ditambah pulak dengan subjek yang tough.Aku tertanya2..boleh tak aku nak hadapi ni?Then ada seseorang habaq kat aku.
"izah..Dalam kitab La Tahzan kan,ada tajuk hari ini milik kita,dia bgtau yang esok belum tentu terjadi,napa nak sedih atau stress dengan benda yang tak jadi lagi??Apa yang kita kena buat adalah,gunakan hari ini sebaik mungkin agar esok kita tak hadapi masalah.." panjang lebar dia bgtau kat aku..trima kasih.. :-) Bait2 kata tu betul2 membuatkan aku berfikir dan memahami apa yaang aku lalui.

harini..aku telah laluinya dengan rasa tenang,tiada masalah yang besar..Alhamdulillah..

dan esok..aku berharap dapat melaluinya dengan tabah sekali,dengan penuh syukur..InsyaAllah..

 "jika Allah hendak memberikan kebahagiaan kepada seseorang,Dia tak boleh dihalang oleh mana2 tangan sekalipun..dan jika Allah  menghalang kebahagiaan seseorang,Dia tidak boleh dihulur oleh mana2 tangan sekalipun.."

Sebenarnya,hanya kita yang mampu motivasikan diri kita sendiri untuk hadapi satu2 perkara.Orang lain adalah sebagai penyokong dan pendorong tapi yang menggerakkannya adalah diri kita sendiri.Hati kita perlu ditarbiah terlebih dahulu dan kita perlu sedar yang semua yang kita ada.kita lalui adalah "pinjaman"dari Allah.
Apa jua rasa..jangan pejamkan mata terlalu lama tapi hadapilah harini dan esok  dengan rasa kesyukuran..dan semalam..biarkan ia berlalu,menyimpan segala kenangan serta pengajaran buat kita..

La tahzan izah..

No comments:

Post a Comment