Saturday, January 14, 2012

Tautan Hati..

Sangat menarik bila bersahabat.."Tidak sempurna iman selagi tidak sayang seorang saudaranya lebih dari diri sendiri.." (Bukhari dan Muslim)


Suatu ketika dahulu..
Kita sangat rapat.Bak isi dan kuku.Di mana ada aku,disitu ada kamu.Pertemuan tanpa diduga membuahkan ukhwah yang sukar untuk aku lupakan.Perkenalan yang mengikat dan menyimpulkan kenangan yang aku kira akan bersemi selamanya.Kita mengharungi suka duka bersama.Mendepani cabaran sebagai warga kampus dengan semangat yang adakalanya hampir luntur tatkala ujian Allah menimpa,tapi adanya kamu,segala rintangan pasti dapat diharungi.Subhanallah!indahnya bila aku kenang saat itu..adakah kamu juga begitu?Persoalan ini aku biarkan sepi..seperti sepinya aku tanpa kamu saat ini..
Kini..
Entah di mana khilafnya..kau dan aku terlontar ke dunia kita sendiri.Tiada tawa,tiada senyum.Hanya seraut wajah yang menggambarkan kerinduan.Ya,barangkali itulah wajahku..Mudah saja air mata ini mengalir mengingati kenangan yang dilalui bersama.Ukhwah yang satu ketika dulu aku pegang kukuh.Benarlah kata orang,kita akan menghargai apabila kita kehilangannya.Ya Allah..aku tak mahu kehilangan dia.Dia istimewa bagiku..Bantu aku Ya Allah..Lemahnya aku saat ini.Hanya padaNya aku luahkan kerinduan,keresahan yang terhimpun sekian lama.Alhamdulillah..masih ada sahabat2 yang sudi meneduhkan daun cinta persahabatan buatku disaat aku dihimpit kepiluan.Namun..aku ingin kau tahu bahawa kau punya keistimewaan yang tiada pada mereka.Siapapun kau,aku cuba terima seadanya.Aku harap kau juga begitu..
Maaf..
Kemaafan adalah dendam terindah.Kemaafan sentiasa ada buatmu.Aku juga makhluk ciptaan Allah Yang Maha Esa,yang punya segudang kelemahan,punya rasa marah..kecil hati..Aku manusia biasa.Mungkin ada perkara yang aku terlepas pandang hingga bisa saja kau terluka denganku.Maafkan aku andai semua ini berpunca dari aku.Cuba bayangkan,di saat kau dihimpit masalah,dibelit keresahan..orang yang dekat denganmu meninggalkan kau keseorangan mengharungi Ujian Ilahi..Cuba letakkan dirimu di tempatku buat seketika.Maaf,aku tidak berniat untuk buat kau kecil hati lagi,tapi inilah hakikat.Ketika itulah aku mengerti keajaiban tawakal kepada Allah.Dan aku akui,aku juga melakukan kesilapan yang membuatkan kau terluka.Ketika kau kecil hati..adakah kau memikirkan tentang aku?Aku yang dihantui rasa bersalah kepadamu?Aku tak tahu.Mungkin kau saja punya jawapannya.Tak mengapa..sesungguhnya Allah lebih memahamimu lebih dari aku memahamimu.Akanku ikhlaskan semuanya kerana Allah.Kemaafan itu tetap ada buatmu..Mungkin aku perlu memberi kau masa untuk bertenang.Maafkan aku andai coretan ini bukan seperti yang berlaku,aku meluahkan mengikut apa yang terbuku dihati.Tiada siapa yang memaksa.Maafkan aku membiarkan kau sendirian,kerana aku tahu Allah akan memujukmu..lebih dari aku memujukmu suatu ketika dulu..
Jauh..
Mengapa kita jadi begini?Apa salahku?soalan yang kerap kali aku tanya..tapi aku tak punya jawapan itu.Andai ini yang terbaik,aku pasrah ketentuan Allah.Barangkali Dia mahu kita berfikir apa yang berlaku,menghayati hikmah disebalik ujianNya.Baiknya Allah kerana sudi memberi ujian kepada kita,tanda kasih sayangNya.Sedarkah kau bahawa Dia sedang mentarbiyah diri kita dengan sifat sabar..ikhlas..redha..?Aku doakan Dia kembali tautkan hati2 kita..Amen..Adakah kamu tidak rindu pada eratnya simpulan yang kita bina dahulu?Jika kau tanya padaku..pasti aku menjawab YA!!aku sangat merinduinya.Ketiadaanmu berbekas di hati..aku sedih tapi aku pendamkan saja kesedihan itu demi sahabat2 yang lain.Aku tidak mahu kehilangan mereka sepertimana aku kehilangan orang yang aku kasihi..Kembalilah!Perjuangan kita masih belum berakhir,perjalanan hidup kita masih jauh..

Maafkan aku andai aku bukan sahabat yang terbaik buatmu..


Sahabat..

kekuatan bukanlah segalanya

Kerana Ia hanya sementara dan akan binasa

Tetapi mencintai dan menerima diri apa seadanya

Adalah wujud dari hamba yang bersyukur kepada Tuhannya

Mengejar kehormatan dan kekuasaan bukanlah tujuan

Tetapi mengejar cinta kasih selalu memberikan ketenangan

Maka, jangan kita larang sahabatmu jika dia menangis

Ajarkan dia untuk mengenali dan menerima perasaannya

Sahabat, katakan padanya…

Bahawa air mata adalah anugerah Tuhan yang indah

Sehingga dia belajar untuk tidak kecewa oleh emosinya

Dan jika mengerti, dia telah belajar untuk hidup dengan seteguhnya

Jangan pernah mengajar sahabat kita bagaimana menjadi cantik

Tetapi ajarkan dia untuk mencintai & menerima dirinya apa seadanya

Dan jangan kita ajarkan dia bagaimana untuk menyenangkan lelaki/wanita

Tetapi ajarkan dia untuk menyenangkan hati Tuhan yang menciptakannya

Isilah kehidupan kita dengan cinta, hikmat, dan kebijaksanaan

Bukan dengan harta, kecantikan tubuh, gelaran dan kekuasaan

Ajarkan sahabat kita menikmati keindahan mentari pagi

Dan kehangatan rasa ketika menggenggam pasir

Begitu juga kemesraan seekor kupu-kupu hinggap di atas bunga

Dan ajarkan dia menikmati merdunya suara titisan hujan

Jika kita ingin sahabat kita rajin beribadah kepada Allah

Maka, jadilah teladan untuknya dan gemakan keberadaan Allah dalam diri kita

Seseorang itu takkan dapat kita paksa berdoa dan bermunajat kepada Allah

Ketika dia tidak dapat menangkap makna ibadah yang terukir dalam kehidupan kita

Jika kita ingin sahabat kita mencintai ilmu pengetahuan

Pancarkan rasa ingin terus belajar dalam diri kita dan dirinya

kerana nasihat kita tak akan dapat membuatnya mahu membaca

Ketika dia tidak pernah menyaksikan kita menikmati ilmu

Jika kita ingin sahabat hidup penuh kasih

Tunjukkan cinta kasih kita kepadanya

Kata-kata sahaja tidak akan mampu membuatnya mengasihi

Jika dia tak pernah merasakan cinta dan perhatian dari kita..

No comments:

Post a Comment